Τατιάνα Αβέρωφ
Κριτικές
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
2017
Σελίδες: 270
ISBN: 978-618-03-1206-5
Ξετυλίγοντας μια κλασική ιστορία μυστηρίου, η Τ. Αβέρωφ κατορθώνει όχι μόνο να δώσει ένα αδρό κοινωνικό περίγραμμα της ελληνικής επαρχίας, αλλά και να σκιτσάρει ενδιαφέροντες χαρακτήρες. Στο επίπεδο του μικρόκοσμου του Παραδείσου (έτσι ονομάζεται το ηπειρώτικο χωριό) θα διακρίνουμε όλες τις αντιφάσεις και συγκρούσεις που ταλανίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα: από τις διαμάχες μεταξύ των τοπικών εξουσιών (οι αστυνομικοί του χωριού εναντίον των αστυνομικών από τα Γιάννενα) ή το αδίστακτο κυνήγι του παράνομου πλούτου μέχρι τις νοοτροπίες που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της καθημερινότητας (καχυποψία, θεία αφέλεια αλλά και έκδηλος επαρχιωτισμός). Η συγγραφέας ξέρει πως να κάνει ερεθιστική την πλοκή της (με πολλούς αιφνιδιασμούς και ανατροπές), αλλά και πως να χειριστεί τους πρωταγωνιστές της (κυρίως τη νεαρή γιατρό και τον γιαννιώτη αστυνομικό) σε ένα περιβάλλον όπου τα πάντα παραμένουν ασταθή και αμφίρροπα μέχρι και την τελευταία ώρα. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που αξίζει σε κάθε περίπτωση να προσέξουμε.
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ - Το freepress του ΑΠΕ-ΜΠΕ , 

26 Απριλίου 2018

Η συγγραφέας φωτίζει τεχνηέντως όσα στοιχεία πρέπει να γνωρίζουμε σε κάθε σελίδα και με τέτοιον τρόπο ώστε να επιθυμούμε να διαβάσουμε την επόμενη. (…) Ένα παζλ που όχι μόνο ψυχογραφεί αλλά και που δίνει έντονο το ηθογραφικό στίγμα της ελληνικής επαρχίας. (…) Το μυθιστόρημα καταδεικνύει την απληστία, τον ρατσισμό απέναντι στο διαφορετικό, την ευκολία τού να πέσει κάποιος σε παγίδα που μπορεί να στοιχίσει την ηρεμία του ή, ακόμα χειρότερα, την αξιοπρέπεια και την ίδια του τη ζωή.
Χαριτίνη Μαλισσόβα, DIASTIXO, 13 Μαρτίου 2018
(...) Η Τατιάνα Αβέρωφ μεταφέρει τον αναγνώστη στην καθημερινή ζωή ενός μικρού χωριού, συνδυάζοντας το σασπένς της αστυνομικής υπόθεσης με τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής περιφέρειας. Πολλοί γνωρίζουν, ελάχιστοι θα μιλήσουν, οι περισσότεροι δεν θέλουν μπλεξίματα. Μια ματιά στη σημερινή ελληνική επαρχία, σε μια κοινωνία μικρή, γεμάτη μυστικά και ψέματα και κάθε λογής αγκυλώσεις που αποφεύγει να κοιτάξει κατάματα τον εαυτό της και προτιμά να κρύβει τα ατοπήματά της κάτω από το χαλί. Μια εικόνα της σημερινής Ελλάδας.
iefimerida.gr, 2 Φεβρουαρίου 2018
Από τον τίτλο κιόλας του βιβλίου, Εγκλημα στον Παράδεισο, διαφαίνεται η ειρωνική ματιά της συγγραφέως και με το όνομα του χωριού μάς προϊδεάζει για τις προθέσεις της. Πρόκειται φυσικά για αστυνομικό μυθιστόρημα, που όμως με τρόπο ανάλαφρο θίγει πολλά από τα κακώς κείμενα, εδώ και χρόνια, στα πολιτικά και κοινωνικά τεκταινόμενα της ελληνικής επαρχίας και όχι μόνον. (...) Η Αβέρωφ, και λόγω της ιδιότητάς της ως ψυχολόγου, στη μυθοπλαστική της πορεία, τηρουμένων των αναλογιών, ακολουθεί περισσότερο την τακτική Σιμενόν και Τσάντλερ, επιμένοντας στην ψυχογράφηση των ηρώων και στη λεπτομερή ανάλυση των χαρακτήρων από τη μια και του χώρου μέσα στον οποίο ξετυλίγεται η δράση από την άλλη. Εστιάζει επίσης στις σχέσεις που αναπτύσσουν μεταξύ τους οι ήρωες, κάτι που την είχε απασχολήσει και στα προηγούμενα βιβλία της. (...) Βρίσκει επίσης την ευκαιρία, με τον γνωστό παιγνιώδη και ειρωνικό της τρόπο, να σχολιάσει καυστικά τα έργα και τις ημέρες της κρίσης που μαστίζει και την επαρχία και περνά μέσα από το ξεκοκάλισμα των επιδοτήσεων του ΕΣΠΑ και από τον τρόπο με τον οποίο «αξιοποιούνται» τα ευρωπαϊκά κονδύλια αναβάθμισης του χωριού, με τους επιτήδειους και τα λαμόγια παντού. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κριτική που ασκεί στο εκκλησιαστικό κατεστημένο, από τη μια, και στον διαλυτικό ρόλο των ΜΜΕ από την άλλη. (...) Αυτό όμως που διαφοροποιεί το αποτέλεσμα και πιστώνεται στα θετικά του βιβλίου είναι η ανατροπή που γίνεται στο τέλος ως προς την ταυτότητα και τα δεδομένα του χαίροντος γενικής εκτιμήσεως δολοφονηθέντος δημάρχου, παρόλο που η «αγιοσύνη» του είχε αρχίσει να αποδομείται σιγά σιγά.
Μαρία Στασινοπούλου, Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΏΝ, 28 Ιανουαρίου 2018
Γίνεται έγκλημα στον Παράδεισο; Όμως πολλά γίνονται στην Ελλάδα της κρίσης όπου έχουν αντιστραφεί τα πάντα. Ο Παράδεισος, κατά συνέπεια, δεν είναι παράδεισος, στα μοναστήρια δεν κατοικούν άγιοι πατέρες αλλά φυγάδες, οι επιζώντες μπορεί να είναι ήδη… κεκοιμημένοι και τα φαινόμενα απατούν, όπως απατηλοί αποδεικνύονται και οι πάντες. (...) Μια ιστορία που απεικονίζει το ψυχολογικό πορτραίτο μιας περιοχής που αποτελεί, όμως, τρόπο τινά και την Περίληψη του Κόσμου. (…) Ένα μυθιστόρημα με ψυχαναλυτικό βάθος, σασπένς, προσεκτικές καίριες φράσεις που αποτελώντας καυστικό σχόλιο μιας μικρής κοινωνίας αναδεικνύει και όλη την σύγχρονη ψυχοπαθολογία. Η Τατιάνα Αβέρωφ και στο αστυνομικό της παραμένει ψυχολόγος του βάθους και υπαρξιακή συγγραφέας.
Ελένη Γκίκα, FRACTAL, 17 Ιανουαρίου 2018
(...) η Τατιάνα Αβέρωφ δημιουργεί την πλοκή ενός συμπαθητικού αστυνομικού μυθιστορήματος με απρόοπτο τέλος, χωρίς πολλές απαιτήσεις και πολλά ερωτηματικά. Η πρόθεσή της δεν είναι να κάνει ανατομία της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, μιλώντας για την κρατική διαφθορά, ή τη διαπλοκή πολιτικών και επιχειρηματιών, αλλά να ψυχαγωγήσει τους αναγνώστες της. Ακριβώς γι' αυτό υιοθετεί έναν ανάλαφρο τρόπο γραφής με χιούμορ και σκαμπρόζικες εκφράσεις, ενώ βάζει τους ήρωές της να διέπονται από σεξουαλικές εμμονές. Πάντως, δεν παραλείπει να αναφερθεί στην κρίση «που ρήμαζε τη χώρα και μοίραζε απανωτά χτυπήματα στους σαστισμένους πολίτες», την εποχή των ριάλιτι, των απολύσεων, των καταθλιπτικών φαρμάκων και των αυτοκτονιών.
Φιλίππου Φίλιππος, TΟ ΒΗΜΑ, 23 Δεκεμβρίου 2017
Η Τατιάνα Αβέρωφ φτιάχνει με απλά υλικά – όπως γίνονται ταπεινές αλλά εύγεστες οι πίττες της πατρίδας της- ένα γοητευτικά αλληγορικό σύμπαν που στη δομή του θυμίζει ή και παραπέμπει στη μνήμη της αγγελοπουλικής «Αναπαράστασης». «Εικόνες γνώριμες απ΄τα παλιά, σαν να ζωντάνευαν μπροστά στα μάτια του οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Μπαλάφα, σαν να κατέβηκαν απ΄τις κορνίζες τους οι περήφανες μορφές της δεκαετίας του ΄50 για να προστρέξουν εδώ, στον Παράδεισο, στην Ελλάδα της κρίσης». Η Τατιάνα Αβέρωφ με το πρώτο αστυνομικό της μυθιστόρημα –«Έγκλημα στον Παράδεισο» από τις εκδόσεις Μεταίχμιο– κάνει ένα γερό πάτημα στο απαιτητικό πεδίο αυτούς του ξεχωριστού είδους λογοτεχνίας.
Γ. Κ. Καρατζάς, ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ , 05 Δεκεμβρίου 2017